top of page

Nowe kryterium wiekowe dla pojazdów zabytkowych

Ostatnie zmiany w kryteriach wieku dla pojazdów zabytkowych w różnych województwach Polski wywołały dyskusję na temat ochrony i uznania wartości historycznej pojazdów młodszych.


Nowe regulacje, takie jak ustalenie kryterium wiekowego na poziomie 50 lat w województwie Podlaskim oraz 40 lat w województwach Pomorskim i Dolnośląskim, podnoszą pewne wyzwania dla pojazdów młodszych, które także posiadają wartość zabytkową.


Pojazdy młodsze, często pomijane w nowych regulacjach, niejednokrotnie stanowią istotną część dziedzictwa motoryzacyjnego. Ich technologiczne innowacje, unikalny design oraz historyczna wartość są równie godne uznania i ochrony jak starsze modele. Wprowadzenie bardziej elastycznych kryteriów, które uwzględniałyby wartość historyczną i kulturową pojazdów niezależnie od wieku, byłoby krokiem naprzód w zapewnieniu pełnej ochrony dziedzictwa motoryzacyjnego.


W kontekście tych zmian istotne staje się również ujednolicenie kryteriów wpisywania pojazdów zabytkowych w całej Polsce. Wspólne, klarowne wytyczne mogłyby zapewnić spójność i sprawiedliwość w procesie uznawania pojazdów za zabytkowe, niezależnie od regionu, w którym są zarejestrowane.


Dlatego też w obliczu zmian w przepisach zachęcamy do kontynuowania dyskusji na temat kryteriów uznawania pojazdów za zabytkowe oraz do dążenia do ich ujednolicenia na poziomie krajowym. Ważne jest, aby regulacje odzwierciedlały różnorodność i bogactwo dziedzictwa motoryzacyjnego, zapewniając ochronę dla pojazdów zarówno starszych, jak i młodszych, które są częścią niezastąpionego dziedzictwa kulturowego Polski.



41 wyświetleń0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie
bottom of page