top of page

Strefy czystego transportu a pojazdy zabytkowe i ich rejestracja na zabytek.


Marzysz o posiadaniu wyjątkowego pojazdu z duszą i historią? Chciałbyś z dumą prezentować swój motoryzacyjny klejnot na ulicach miasta? REJESTRACJA NA ZABYTEK to idealne rozwiązanie dla Ciebie! Nie tylko będziesz mógł cieszyć się żółtymi tablicami, które są symbolem wyjątkowości i prestiżu, ale dzięki nim unikniesz wielu ograniczeń, które dotykają dzisiejszych kierowców. Dziś w artykule przedstawimy proces rejestracji pojazdu na zabytek oraz poruszymy temat stref czystego transportu.

Jak zarejestrować pojazd na zabytek?


Aby zarejestrować swój pojazd na zabytek, wystarczy spełnić kilka prostych warunków. Konieczne jest udokumentowanie stopnia oryginalności pojazdu oraz jego historii , co potwierdzi jego wartość kulturową, historyczną, zabytkową i techniczną. Po przygotowaniu dokumentów przez rzeczoznawcę do spraw techniki samochodowej, dokumenty trzeba złożyć do konserwatora zabytków. Konserwator po około miesiącu wyśle wpis do ewidencji zabytków. Następnie pojazd musi przejść szczegółowy przegląd techniczny, który potwierdzi jego stan oraz zgodność z wymaganymi i normami bezpieczeństwa na lata produkcji.

Możliwa jest także REJESTRACJA NA ZABYTEK BEZ DOKUMENTÓW o ile zostaną spełnione określone kryteria. Pierwsze kryterium - pojazd nie może widnieć w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (Cepik). Drugie kryterium - musimy posiadać umowę kupna sprzedaży na dany pojazd ( nie jest potrzebna ciągłość umów, wystarczy jedna, ta w której to my stajemy się właścicielem)


Zabytkowy żółty samochód
Żółty samochód

Strefa czystego transportu - kto będzie mógł się w niej swobodnie poruszać?


 Strefa Czystego Transportu to inicjatywa mająca na celu poprawę jakości powietrza w Warszawie poprzez ograniczenie wjazdu najbardziej zanieczyszczającym powietrze pojazdom. Od 25 stycznia 2023 roku mieszkańcy miasta mogą zapoznać się ze wstępnym projektem strefy, a przez kolejne trzy miesiące będą realizowane konsultacje społeczne, mające na celu uwzględnienie opinii mieszkańców w procesie tworzenia tej istotnej inicjatywy. Planowana strefa miałaby obejmować określony teren, w tym m.in. aleję Prymasa Tysiąclecia, ulicę Wiatraczną, aleję Stanów Zjednoczonych czy most Łazienkowski. Wjazd do strefy byłby możliwy tylko dla pojazdów spełniających określone standardy emisji np. Euro 5. Miałyby to być samochody wyprodukowane od 2010 roku lub nowsze w przypadku aut osobowych oraz od 2008 roku w przypadku aut ciężarowych. Jednakże, istnieją wyjątki od ograniczeń. Pojazdy zarejestrowane jako zabytkowe zostały wyłączone spod zakazu wjazdu do strefy. Oznacza to, że będą mogły swobodnie poruszać się po całym terenie miasta, niezależnie od standardów emisji obowiązujących w strefie. Jest to zasłużone wyróżnienie dla tych unikatowych pojazdów, których udział w parku pojazdów poruszających się po Warszawie jest znikomy.






32 wyświetlenia0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie
bottom of page